Äntligen lite uppdatering!

Oj, förlåt... det var verkligen längesen jag bloggade nu. Men nu får jag väl ta och skriva ett långt inlägg och sammanfatta allt som har hänt den senaste tiden!

Livet här i Berlin är verkligen soft! Det enda man måste göra är att gå till tyskalektionerna som är mellan 9 - 12.30 varje dag, och sen så är man ledig och kan göra precis vad som helst! På campuset på skolan där vi bor så finns det en massa olika folk från olika länder. Men det känns som om de flesta här kommer från antingen Sverige eller den fransktalande delen av Schweiz. Detta har resulterat i att jag mest bara umgås med svenskar tyvärr. Eller tyvärr och tyvärr, vi har jättekul ihop!

Vi har gjort lite olika saker om eftermiddagarna. En dag så cyklade jag, Tilde (från Växjö), Elli (från Stockholm) och Kathleen ( från Schweiz) till Slottet i Charlottenburg och hade picknick i slottsparken. Den var verkligen jättefin och vi var där precis i rätt tid för att alla löv skulle va sådär höstigt vackra. En mycket lyckad och mysig utflykt! Andra dagar så har det blivit en del shopping, ganska mycket fika och promenader.  Vi har varit på Ikea och ätit köttbullar med potatis och lingon också, mums!

Lite filmkvällar har vi haft också, och eftersom vi inte har någon ugn så har jag bakat kladdkaka i micron och Elli scones i stekpanna. Det blev oväntat gott faktiskt! Vi hade en riktig gottefilmkväll med allt hembakat, och så gjorde jag crepes också, gott gott! Sen när vi har haft sådana här onyttiga kvällar så får man lite dåligt samvete. Därför så har vi också ägnat en del eftermiddagar åt simning. Vi har ett rätt så fint badhus inte så längt härifrån. Igår simmade jag och Tilde 1,5 km. Rätt bra tycker jag!

Lite clubbande har det blivit också, och några barbesök. Ett väldigt bra ställe är ett vineri som ligger kanske 5 min gångväg härifrån. Där får man betala 1 eur för ett vinglas och sen får man gå till bardisken och hälla upp hur mycket vin man vill. Sen så är det ju meningen att man ska betala en massa dricks när man går, men det är ju upp till en själv hur mycket det blir. Mycket bra för fattiga studenter! Nu i helgen så var vi på fredagen på ett ställe som heter Bang bang club. Men ska jag va ärlig så var det ingen höjdare, dom spela musik som jag typ aldrig hade hört och dessutom hur högt som helst! Man kunde inte prata med varandra över huvudtaget. På lördagen så var vi på ett mycket roligare ställe! Rodeo hette det. Var ombyggda lägenheter och rummet där baren var hade jättehögt tak, nästan som en kyrka. Folket som var där var ganska uppklädda och allt kändes rätt så sofistikerat. Det va ett lite annorlunda ställe och jätteskoj. Vi kom nog hem vid 5 på morgonen :)


Nu i helgen så har ju mamma och pappa varit här också. Det va trevligt att träffa dom lite. Dom bodde här hos mig, det va lite trångt men det gick. Var riktigt lyxigt att bli bjuden på restaurang varje dag, och sen så har vi vart på lite museum och sådär. Annars har nog pappa mest tillbringat sin tid på MediaMarkt och Saturn. Han kan verkligen gå runt där inne hur länge som helst! Mammas favoritsysselsättning har varit att "strosa runt" som hon kallar det. "Kan vi inte bara strosa runt lite" fick man höra ett antal gånger :) . Nej men det va mysiga familjedagar!

Igår så åkte mammsen och pappsen och idag så kom lillebror Erik istället med två polare. Jag Ida och Daniel åkte och mötte dom små pojkarna på flygplatsen så att dom inte skulle gå vilse i stora Berlin. Sen så lotsade vi dom till hostelet där dom ska bo, ligger rätt nära här. Och sen så gick vi till vår favorit restaurang La Castagna och åt mycket god mat! Sen får vi se vad vi hittar på med dem. Imorgon blir det nog Berlinsightseeing!

Sådär, jag har antagligen glömt bort att berätta massor men nu orkar jag inte skriva mer. Jag ska försöka bli lite bättre på att blogga i framtiden :)

Auf wiedersehen!

Martina


Yatzyfika på Starbucks.


Stammtisch på skolan.


Martinas första öl!


Mina hemmalagade goda köttbullar!

Mammsen och pappsen
Mammsen och pappsen


Anton, Erik och Martin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0